10 konkreettista keinoa saada kotisivusi tuottamaan liikevaihtoa

Suomen yritysten digitaalisessa myynnissä on tapahtunut viime vuosina huomattava muutos. Yhä useampi yritys panostaa voimakkaasti verkkokaupparatkaisuihin, ja niistä haetaan merkittävää kasvua yrityksille. Samaan aikaan Suomessa on kuitenkin satojatuhansia yrityksiä, jotka miettivät kotisivujen tai verkkokaupan merkitystä liiketoiminnalleen: Kannattaako kotisivuihin panostaa? Mitä hyötyä saamme niistä? Yleinen ongelma on se, etteivät nykyiset kotisivut tuota mitään, eikä niihin siksi haluta panostaakaan.

Nykypäivän karu totuus on kuitenkin se, että vaikka asiakkaat eivät ostaisi suoraan verkon kautta, he hakevat tietoa tuotteista ja palveluista, tutustuvat referensseihin ja yrityksen osaamiseen ja tekevät vertailua tarjonnasta. Jos kotisivut eivät täytä tarkoitustaan, yritys ei koskaan edes näe asiakasta voidakseen kertoa tuotteistaan ja palveluistaan.

Tämän 10 kohdan tarkistuslistan avulla saat kotisivusi tuottamaan sinulle liikevaihtoa

  1. Määritä sivujen tavoite ja mittari. Haluatko että kävijät ostavat suoraan, ottavat sinuun yhteyttä tai lataavat tuote- tai palveluoppaan?
  2. Varmista että kotisivusi toimivat kaikilla päätelaitteilla, eli ne ovat mobiiliystävälliset. Noin 50 % nettiliikenteestä Suomessa tapahtuu mobiilissa.
  3. Sivujen latausajan täytyy olla siedettävä käyttäjälle: enintään 3 sekuntia on yleinen ohjearvo.
  4. Onko sivujen sisältö kunnossa? Hyvin kiteytetyt tekstit, kuvat ja videot aktivoivat kävijöitä parhaiten.
  5. Ovatko sivut visuaalisesti laadukkaat, eli antavatko ne yrityksestä laadukkaan ja luotettavan kuvan?
  6. Miten käyttäjää ohjataan sivuilla? Onko sivuilla selkeitä toimintapyyntöjä kuten ”Ota Yhteyttä!”?
  7. Löytävätkö kävijät sivustosi Googlesta? Mieti, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät palvelua netistä ja ota ne käyttöön.
  8. Ota sosiaalinen media haltuun. Määritä somen oikeat kanavat, kohderyhmät ja sisällöt.
  9. Käynnistä sähköpostimarkkinointi. Sähköposti on loistava keino kertoa nykyisille asiakkaille muista tuotteistasi ja palveluistasi ja tehdä lisämyyntiä. Muista huomioida EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR.
  10. Viimeinen ja tärkein kohta: mittaa sivusi kävijöitä, kävijöiden toimintaa sivuilla, yhteydenottoja ja liikevaihtoa. Tee muutoksia ja kehitä palvelupolkua jatkuvasti.

Haluatko kuulla lisää?

Jatka lukemista

Sivustamo Oy satsaa kasvuun

Turkulainen markkinointitalo Sivustamo Oy palkkaa uuden toimitusjohtajan. Tavoitteina on jatkaa vankkaa kasvua sekä rekrytoida lisää hyviä tyyppejä taitavaan tiimiin. Sivustamo

Lue lisää ›

Data ja mainonta

Data – vallan mainio työkalu Data on teoriassa ykkösiä ja nollia. Käytännön tasolla data on oleellista tietoa nykyisten ja tulevien

Lue lisää ›

Haluatko saada yrityksesi näkyville?

Tehdään se yhdessä!