Mainonta ja markkinointi

Digimarkkinointi

Olipa kerran aika, kun palveluiden tarjonta markkinoilla lisääntyi ja yritysten välinen kilpailu kiristyi. Asiakkaille tuli enemmän valinnan mahdollisuuksia. Tuotteet eivät enää käyneetkään itsestään kaupaksi, jolloin oli mietittävä keinoja, miten asiakas saataisiin valitsemaan oma tuote kilpailijan sijaan. Tyypillistä markkinointiajattelua oli, että myyntiä tehtiin aggressiivisesti ja mainontaa lisättiin tuloksista riippumatta. Tavoitteena oli saada asiakas keinolla millä hyvänsä ostamaan. Myyntimäärä oli tärkeämpi kuin asiakastyytyväisyys. Tuotetta Amerikan malliin kehuttiin usein perusteettomasti ja luvattiin liikaa.

Sivumennen sanoen, näin meidän toimialalla on pääsääntöisesti edelleenkin. Yrittäjinä tai markkinointipäättäjinä tiedätte tämän puhelinmyyjien soittomääristä.

Nykyajan tarkkaan harkitun digimarkkinoinnin tavoitteena on lisätä yrityksen läpinäkyvyyttä ja kohtaamispisteitä kohderyhmän kanssa avoimuuteen sekä aitouteen perustuen. Kiinnostunut asiakas aktivoituu kyllä itse omasta halustaan ja omalla ajallaan.

Digimarkkinoinnin perusasiat

Digimarkkinoinnin aloitusvaiheessa on jo tärkeää varmistaa, että perusta eli yrityksen kotisivut ovat sisällöltään ja tekniikaltaan kunnossa. Oli mainoskanava mikä tahansa, löytyy viestistä kotisivuosoite. Kuten kotisivublogissamme totesimme, kaikki tiet vievät Roomaan.

Digimarkkinointi mahdollistaa ennennäkemättömän nopean reagoinnin markkinan muutoksiin. Pitkän aikavälin strategian ohessa tekemisessä kulkee mukana lyhyen aikavälin taktinen reagointi, joka hioutuu hetken haasteiden ja ilmestyneiden mahdollisuuksien mukaan. Kärjistettynä mainonta käynnistyy ja pysähtyy napin painalluksella. Me Sivustamolla emme esimerkiksi vaadi missään kampanjassa paljon digialalla tarjottuja 6kk:n tai 12kk:n pakollisia sopimussitoumuksia. Syy tähän on yksinkertainen: haluamme, että sinun on mahdollisimman pienellä riskillä mahdollisuus kokeilla mainontaa. Meidän vastuullamme on tuoda tulokset.

Vuorovaikutus on tärkeää. Esimerkiksi julkaisut valituissa sosiaalisen median kanavissa saavat usein enemmän näkyvyyttä ja tavoittavat enemmän potentiaalisia asiakkaita, jos niihin syntyy aitoa vuorovaikutusta, kuten kommentointia sekä eteenpäin jakamista. Digimarkkinointi on keskustelua ja vuorovaikutusta potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Konkreettisesti se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi somekanavien sisällön kannattaa olla niin kiinnostavaa, että se saa ihmiset reagoimaan julkaisuihisi. Siispä on tärkeää, että kysyt ja pyydät kommentteja yrityksesi somekanavissa. Mieti, millainen sisältö olisi sellaista, jota potentiaaliset asiakkaasi haluaisivat lukea yrityksestäsi sekä tuotteestasi.

Sosiaalisessa mediassa työnnetään haluttuja viestejä aktiivisesti asiakkaiden suuntaan. Toinen tapa houkutella asiakkaita yrityksen ovesta sisään tai täyttämään verkkokaupan ostoskoria on löytyminen asiakkaan itse hakiessa myyjää. Tällöin tarkoitetaan kotisivujen tai verkkokaupan hakukoneoptimointia ja Googlen hakusana-, video- sekä Display-mainontaa. Googlen puoleen käännytään, kun etsitään tekemistä, ostettavaa tai paikkoja minne mennä. Yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa juuri silloin, kun käyttäjät hakevat tarjoamiasi tuotteita tai palveluja.

Määrä ei korvaa laatua ja maltti on valttia

Digimarkkinoinnissa on käytännössä helppo spammata koko ajan viestejä ja mainoksia ihmisten silmien eteen. Riesaksi asti. Tätä näkee yllättävän paljon. Katajainen kansamme elää viennin merkeissä pitkälti metsästä ja sen jatkotuotteista. Ymmärtääksemme metsien kasvu on Suomessa lisääntynyt voimakkaasti. Myös metsäluonnon monimuotoisuus on parantunut viime vuosina, koska erityisesti lahopuun määrä on ollut lisääntymään päin. Lahopuulla ei kukaan tietenkään halua rakentaa yhtään mitään, vaan tarpeeseen sopivalla materiaalilla.

Digitoimiston kielellä sama: tuhansien mainosnäyttökertojen, klikkausten ja tykkäysten määrä ei ole olennaista, vaan halutun viestin perille meneminen oikeaan aikaan ja paikkaan. Kaikkiin tarjottuihin turhuuksiin ei kannata lähteä mukaan, se on sama kun heittäisi rahat kaivoon.

Hannu ja Kerttu metsässä tuttuun tapaan

Digimarkkinoinnin tuottoastetta on helppo mitata ja budjetointi sekä kohdistus on näin ollen perinteistä mediaa käytännöllisempää. Digimarkkinoinnin suurimpia etuja onkin tavoittavuuden ja tehokkuuden tarkka mitattavuus. Kaikesta liikehdinnästä jää jälki. Yrityksestäsi kiinnostuneet Hannu ja Kerttu jättävät leivänmurusia ennen ja jälkeen tilauksen, joita kannattaa seurata ja analysoida. Analysointi yksinkertaistettuna perustuu todellisiin tuloksiin eli konversioihin. Konversio tarkoittaa onnistunutta markkinoinnin toteutumista eli esimerkiksi tarjouspyyntöä kotisivujesi kautta. Minkä tyyppisellä mainoksella, sisällöllä tai visualisuudella yhteydenottoja tulee? Mihin viikon päivään ja aikaan vuorokaudesta tilauksia tulee? Mikä ei todellisuudessa toimi ja kannattaa lopettaa?

Digitalisaatiosta huolimatta, asiakkaan ostopäätöksen muodostumisen teoria ei ole muuttunut.

  1. Tarpeen tunnistaminen. Huomaamme tarvitsevamme jotain tiettyä tuotetta tai palvelua. Tarve saattaa herätä spontaanisti tai sen saattaa laukaista esimerkiksi mainos tai suositus.
  2. Tiedon hankinta. Alamme etsiä tietoa aiheesta. Tiedon etsintä aloitetaan usein Googlesta.
  3. Vertailu. Olemme löytäneet muutaman hyvän vaihtoehdon, joiden välillä teemme vertailua. Vertailu tapahtuu yrityksen kotisivuilla ja somessa. Onko työnäytteitä ja suosituksia?
  4. Ostopäätös. Teemme päätöksen ostaa paras ratkaisu.

Muuttunut ei myöskään ole tapamme tehdä tuottavaa yhteistyötä kanssasi.

  • Ajankohtaiset ja sinulle räätälöidyt kanavat markkinoinnin toteuttamiseen.
  • Jokainen yritys on erilainen, joten sinulle muokataan juuri sinun tarpeeseen järkevin ratkaisu.
  • Voimme myös sovitusti käydä läpi ja halutessasi päivittää nykyisen markkinointisi. Joskus ulkoisen tahon näkökulmat tuovat uusia ideoita ja näkökulmia tekemiseen.
  • Digimarkkinointi kokonaan tai osin ulkoistettuna säästää aikaasi.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan sinulle sopiva ratkaisu.

”Either write something worth reading or do something worth writing about.”

– Benjamin Franklin