Graafinen suunnittelu ja sisällöntuotanto

Graafinen suunnittelu

Luolamaalaukset, kaiverrukset, hieroglyfit, kuvataide, elokuvat, graafinen suunnittelu…

Ihminen on tehnyt visuaalista viestintää läpi historian. Visuaalinen viestintä toimii, koska skannaamme jatkuvasti ympäröivää maailmaa ja tallennamme siitä kuvia henkilökohtaisille kovalevyillemme.

Graafinen suunnittelu on markkinoinnin pihvi

Visuaalisuus kuuluu olennaisesti myös markkinointiin, ja graafinen suunnittelu on kiistatta yksi yritysmarkkinoinnin pääraaka-aineista. Kuvilla, sommittelulla, muodoilla, typografialla sekä väreillä luodaan helposti tallennettavia mielikuvia ja nostetaan pintaan tunteita, joskus huomaamattammekin.

Graafinen suunnittelu kotisivuille

Yrityksen kotisivut ilman grafiikkaa ovat kuin kirja ilman kantta, ranta ilman vettä tai hampurilainen ilman pihviä.

Vaikka sivusto olisi teknisesti täydellinen ja sen tekstisisältö silkkaa timanttia, ilman graafisella suunnittelulla luotua, visuaalisesti toimivaa ilmettä, kaikesta muusta tulee merkityksetöntä. Vai jaksaisitko innostua kotisivuista, joilla olisi ainoastaan pitkä pötkö tekstiä? Tuskin enää lukisit tätä blogiakaan, mikäli graafikkomme ei olisi sitä kultasormellaan koskettanut.

Yksi kotisivujen tekemisen ensimmäisistä vaiheista on ulkoasun suunnittelu.
Kotisivujen graafisessa suunnittelussa huomioidaan yrityksen graafinen ohjeistus, haluttu värimaailma, kuvitus, fontit sekä sisällön sommittelu. Yleensä kotisivuja lähdetään suunnittelemaan yrityksen logon pohjalta. Visuaalisessa ilmeessä tulee lisäksi ottaa huomioon, mikä sivuston tavoite on, ja minkälaisen kohderyhmän kovalevyille viestin halutaan tallentuvan.

Ei ole myöskään yhdentekevää, missä kohtaa kotisivuilla vierailevan asiakkaan näyttöä mikäkin elementti sijaitsee. Sivuston on oltava tyylikäs, mutta silti selkeä ja helppokäyttöinen.

Ulkoasu suunnitellaan aina kotisivujen tavoitteen ja niiden tilaajan toiveiden pohjalta. Graafisen suunnittelijan ammattitaitoon kuuluu muuntaa asiakkaan mielikuvat todellisuudeksi, ja toisaalta toisinaan myös tarjota työn tilaajalle täysin uudenlaista näkemystä.


Logosuunnittelu

Seuraa mielikuvatehtävä.

  1. Ajattele jotain automerkkiä, ÄN – YY – TEE – NYT.
  2. Ajattele jotain isoa kauppaketjua, ÄN – YY – TEE – NYT.
  3. Ajattele jotain pikaruokaravintolaa, ÄN – YY – TEE – NYT.

Mitä sinulle tuli edellisestä kolmesta ensimmäisenä mieleen?

Mitä sinulle tuli edellisestä kolmesta ensimmäisenä mieleen?

Auton huippunopeus? Lähikaupan alennusmunkit?  Ravintolan sijainti?

Vai ehkä logo, logo ja logo?

Hyvä logo on mieleenpainuva ja pulpahtaa mieleen heti, kun yritys mainitaan tai sitä edes ajatellaan. Ehkä logojen toimivuus juontaakin aikoihin, jolloin vielä kirjoitimme kuvin. Logo on yrityksen symboli, puumerkki, leima ja vaakuna.

Logo koostuu usein kuvasta ja tekstistä, mutta voi myös sisältää vain jommankumman tai vaikka vain yhden, yksinkertaisen muodon. Logoissa värien käyttö on sallittua, mutta liiat värit tekevät logosta turhan sekavan. Jos logossa on useampaa väriä, vaatii ammattitaitoa ja silmää osata yhdistää ne toimivaksi kokonaisuudeksi.

Yksinkertaiselta näyttävän logon taustalla onkin yleensä paljon enemmän ajatus- ja suunnittelutyötä, kuin fontteja ja muotoja pursuilevan luomuksen, josta löytyy koko sateenkaaren kirjo. Todennäköisesti näistä ensimmäinen on myös se, joka jää mieleen.

Graafisen suunnittelun palvelut yhdestä paikasta

Sivustamo tarjoaa graafista suunnittelua kotisivujen, verkkokauppojen ja logojen lisäksi someen, digi- ja printtimainoksiin, käyntikortteihin, oppaisiin ja muihin markkinointimateriaaleihin.

Pyydä tarjous graafisesta suunnittelusta.


Ota yhteyttä!


“Design is so simple, that´s why it is so complicated”

– Paul Rand