Oletko aina käyttänyt ketsuppia väärin? Katso, minkä julkkisparin välit viilenivät viikonloppuna! Tässä joka kodin tuotteessa piilee riski, jota et osannut aavistaakaan.
Klikkiotsikot: maanvaiva vai mahdollisuus? Houkuttelevia ne ainakin ovat. Myönsit sitä tai et, sinua kuitenkin vähän kiinnostaa, keiden välit rakoilevat, voisiko ketsupin käyttö olla vieläkin miellyttävämpää tai ainakin, minkä kotoasi löytyvän vaaratekijän eliminointi parantaisi asumisturvallisuutta.
CTA, alias Call-To-Action, alias toimintakehotus, on yritysmaailman klikkiotsikko. Sillä erotuksella tosin, että se ei johda antikliimaksisiin kohu-uutisiin, vaan toivottuun yrityksen ja sen potentiaalisen asiakkaan väliseen kanssakäymiseen sen jälkeen, kun asiakkaalle on jo käytännössä kerrottu, mistä on kysymys.
Mikä on CTA?
Toimintakehotuksen avulla potentiaaliselle asiakkaalle neuvotaan, mitä hänen kannattaa seuraavaksi tehdä, jos mielenkiinto esimerkiksi yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan on herännyt. CTA-painikkeen avulla voi ohjata vaikkapa ottamaan yhteyttä, rekisteröitymään, tilaamaan uutiskirjeen tai lukemaan lisää.
Kun olet onnistuneella digimarkkinoinnilla herättänyt kiinnostuksen, toimintakehotus on se viimeinen silaus, jolla henkilö saadaan ottamaan seuraava askel.
Kuvittele, että sinulla on verkkokauppa, jossa myyt tuotteita. Julkaiset sivuillasi blogia, jossa esittelet valikoimaasi ja kerrot myyviä tarinoita tuotteistasi. Verkkosivuillasi vieraileva henkilö lukee uuden blogikirjoituksesi. Hän on vaikuttunut tuotteestasi loppuun saakka hiottujen sisältöjen ansiosta ja harkitsee vakavasti tuotteen ostamista.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Skenaario 1
Artikkelin lopusta ei löydy muuta kuin piste. Vierailija päättää palata myöhemmin uudelleen sivustolle ja verkkokauppaan ostamaan tuotteen. Hän sulkee selaimen. Koko asia unohtuu pian. Sivuston kävijätietoihin jää merkintä siitä, että joku on käynyt blogisivullasi. Et kuitenkaan tiedä kiinnostuiko hän tuotteestasi.
Skenaario 2
Vierailija näkee blogin lopussa painikkeen, jossa lukee ”Osta nyt”. Hän klikkaa painiketta, päätyy verkkokauppaan ja jopa kassalle asti, mutta päättää vielä toistaiseksi jättää tuotteen ostamatta. Painikkeen klikkauksesta jää kuitenkin jälki, josta tiedät, että henkilö on juuri blogikirjoituksen perusteella kiinnostunut tuotteesta ja edennyt kauppaan. Tästä voit päätellä, että sisältö on toiminut.
P.S. Voit käyttää uudelleenmarkkinointia saadaksesi asiakkaan vielä palaamaan kauppaan ja ostamaan tuotteen.
Skenaario 3
Vierailija näkee blogin lopussa painikkeen, jossa lukee ”Osta nyt”. Hän klikkaa painiketta, päätyy verkkokauppaan ja ostaa tuotteen.
Mitkä edellä mainituista skenaarioista ovat yrityksen näkökulmasta positiivisia?
Toimintakehotus on konversiomittari
Kuten edellä todettu, toimintakehotuksen avulla ohjeistat henkilölle, miten toimia seuraavaksi. Voit asettaa konversioseurannan mittaamaan, kuinka usein toimintakehotus johtaa toimintaan. Saat näin dataa siitä, kuinka usein esimerkiksi ”Osta nyt”, ”Lue lisää” tai ”Ota yhteyttä” -painiketta painetaan ja kuinka usein tämän ansiosta päädytään kauppoihin.
Jos kehotus ei tuota tulosta, kannattaa analysoida, onko sen sijoittelu oikea, voisiko kehotusta muotoilla uudelleen tai onko vika muussa sisällössä CTA:n ympärillä.
Ole näkyvä ja selkeä
CTA-napin tai hyperlinkin sijoittelun ja visuaalisen ilmeen tulee olla huomiota herättäviä, jotta se ei jää huomaamatta. Kehotuksen teksti kannattaa pitää lyhyenä ja ytimekkäänä. Toimintakehotuksen tulee myös sopia sivustolle kuin nappi silmään.
Jos haluat lisätietoa konversioihin johtavista digimarkkinoinnin palveluista
Klikkaa tätä
“Ideas without action are useless”
– Helen Keller