Sisällöntuotanto – Merkitys kotisivuilla

Kotisivuprojektin alussa sovimme asiakkaamme kanssa muun muassa, kirjoittaako hän sivuille tulevat tekstisisällöt itse vai tehdäänkö sisällöntuotanto meidän toimestamme osana projektia.

Usein asiakas kokee ajatuksen tekstin tuottamisesta helpoksi, onhan aihealue sellainen, josta hän itse parhaiten tietää. Useasti, kun sivuja lähdetään kirjoittamaan, käy kuitenkin ilmi, ettei sisällön tuottaminen olekaan täysin kivutonta. Ymmärrettävää kyllä, ei se ole ammattikirjoittajallekaan.

Mitä kotisivutekstien sisällöntuotannossa tulee ottaa huomioon?

Mieti ihan aluksi, mikä on sivustosi tarkoitus. Onko päämääränä saada lisää näkyvyyttä, kerätä liidejä, tiedottaa vai ehkä rekrytoida uusia osaajia?

Mikä kohderyhmäsi on? Kirjoitetaanko tekstiä kuluttajille vai yritysasiakkaille? Koostuuko potentiaalinen asiakaskuntasi esimerkiksi sisustuksesta kiinnostuneista nuorista, omakotitaloissa asuvista lapsiperheistä vai ehkä kaupungissa toimivista pienyrityksistä? Millä maantieteellisellä alueella toimit? Minkälaisia toimintakehotteita sivustolla tulisi olla?

Mitä haluat kertoa yrityksestäsi? Toimisiko yrittäjän tai henkilökunnan esitteleminen? Kiinnostaisiko kohderyhmääsi kuulla yrityksen historiasta? Entä haluatko esitellä yrityksen vision ja mission?

Mistä eri palveluista tai tuotteista haluat kertoa? Millä erotutte muista saman alan toimijoista? Mikä on erikoisosaamistanne? Millä termeillä kotisivujen tulisi löytyä hakukoneista?

Millainen on yrityksen tone of voice eli äänensävy? Tuleeko kerronnan olla vakavaa vai voisiko imagoonne sopia myös pieni hassuttelu? Onko yrityksellä jokin mieleenpainuva slogan, joka kannattaa laittaa sivustolle näkyviin tai olisiko nyt hyvä hetki kehittää sellainen?

Älä plagioi. Muilta saman toimialan sivustoilta voi poimia ideoita, mutta omista sivuista täytyy tehdä omien sivujen näköiset.

Sitten kirjoittamaan

Etusivulla on hyvä tiivistää oleelliset asiat ja siellä olevan tekstin tulee myös herättää sivustolla vierailijan kiinnostus, jotta hän haluaa tutustua muihinkin sivuihin.

Tekstin kappalejaottelulla on huomattava merkitys sisällöntuotannossa. Tekstin tulee olla helppolukuista ja kuten tarinankerronnassa yleensäkin, kaikissa pidemmissä teksteissä on hyvä olla alku, keskikohta ja loppu. Otsikot ja väliotsikot auttavat sisällön selkeyttämisessä.

Kirjoita sana kerrallaan äläkä anna luovuuden tuskan lannistaa. Kuningasidea saattaa putkahtaa mieleesi, kun sitä vähiten odotat.

Yhdys sana on yhdyssana

Kielioppi on äärimmäisen tärkeä osa onnistunutta sisällöntuotantoa. Oikeinkirjoituksen on oltava täydellisesti kohdillaan ja lopuksi on hyvä varmistaa, useaan kertaan, ettei tekstiin jää yhtäkään yli- tai alimääräistä välimerkkiä.

Yksikin kielioppivirhe voi antaa yrityksestä epäuskottavan kuvan ja käännyttää potentiaalisen asiakkaan, yhteistyökumppanin tai työnhakijan sivustolta.

Hakukoneoptimointi

Muista, että tekstiä kirjoitetaan ensisijaisesti ihmiselle, ei koneelle. Toissijaisesti hakukoneet kannattaa silti huomioida. Kun teksti on kiinnostavaa, hakukoneet arvostavat sitä jo. Tämän lisäksi sisällöntuotannossa tulee huomioida myös tekninen optimointi. Ei ole yhdentekevää missä kohdissa tekstiä esimerkiksi myymäsi tuote tai palvelu mainitaan ja kuinka moneen kertaan.

Kirjoittaako vai eikö kirjoittaa, kas siinä pulma

Tässä kolme ratkaisuehdotusta pulmaan

Ratkaisu 1:
Kirjoita itse

Jos hallitset sekä luovan että teknisen kirjoittamisen, kirjoita itse.

Ratkaisu 2:
Ulkoista kirjoittaminen

Ulkoista sisällöntuotanto meille. Kerro meille tarvittavat tiedot, joita tekstisisällöissä tulee ottaa huomioon. Tutustumme yritykseen ja sen toimialaan, ja kirjoitamme kiinnostavat tekstit sivuillesi tekniset seikat huomioiden. Lähetämme sinulle luonnoksen tekstistä, jonka jälkeen tekstiä voidaan vielä hioa, mikäli se on mielestäsi tarpeen.

Ratkaisu 3:
Yhdistä ratkaisut 1 ja 2

Jos hallitset sekä luovan että teknisen kirjoittamisen, kirjoita itse.

“You can always edit a bad page. You can’t edit a blank page.”

– Jodi Picoult

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Ollaan koodeissa!