Mainonta ja markkinointi

Google Ads – hakusanamainonta

Millainen on Google Ads -hakusanamainonnan teknisesti oikein optimoitu rakenne?

Mainoskampanja koostuu kolmesta kohdasta.

1. Kampanja

  • Kampanjan nimenä kannattaa olla selkeä, looginen ja sisältöä kuvaava termi. Käytetään esimerkkinä, vaikka kenkäkauppaa. Mainoskampanjan nimeksi laitetaan simppelisti Kengät.

2. Mainosryhmä

  • Pähkinänkuoressa: samanlaisten hakusanojen ryhmitteleminen omaksi mainosryhmäksi.
  • Kun halutaan näyttää potentiaalisille asiakkaille osuvia mainoksia, ryhmitellään samankaltaisia hakusanoja yhden mainosryhmän alle.
  • Esimerkkinä siis kenkäkauppa. Halutaan mainostaa kahta erilaista tuotetta (juhlakenkiä ja juoksukenkiä). Luodaan kaksi mainosryhmää:
  1. Mainosryhmä Juhlakengät: luodaan responsiivinen mainos, missä on useampi vaihtoehtoinen otsikko sekä mainoskuvaus. Hakusanoiksi vain ja ainoastaan juhlakenkiin liittyviä hakusanoja, kuten ”juhlakengät” ja ”puvun kengät” jne.
  2. Mainosryhmä Juoksukengät: samaan tapaan responsiivinen mainos. Hakusanoiksi vain ja ainoastaan juoksukenkiin liittyviä hakusanoja, kuten ”juoksukengät” ja ”lenkkikengät” jne.

Näin juhlien jatkoilla kenkänsä kadottaneet ja nyt sukkasillaan olevat kenkäkauppiaan potentiaaliset asiakkaat näkevät juhlakenkämainoksen, kun he tekevät haun termillä ”juhlakengät”. Samaten viriilin juoksuajan tai ihan vain lenkkeilyn lyödessä päälle, tehdään haku termillä ”juoksukengät”. Esille ei tule kauppiaan juhlakenkien mainosta, vaan luonnollisesti juoksukenkien mainos.

3. Mainos

  • Otsikko on mainoksen tärkein osa, sillä se huomataan ja luetaan ensiksi.
  • Otsikkokohtia on kolme kappaletta. Ensimmäiseen sijoitetaan ehdottomasti kyseiseen mainosryhmään valittu hakusana. Toiseen esimerkiksi selkeä hyöty, tuotteen nimi, kilpailuetu jne. Kolmanteen aina varma ja helppo ratkaisu on yrityksen nimi.
  • Mainoskuvausrivejä eli mainoslauseita näkyy kaksi kpl. Näihin voi olla monta lähestymistapaa. Esimerkiksi voi kertoa tuotteen/palvelun konkreettisia hyötyjä, tärkeimmän ominaisuuden, tarjoushinnan, laadun tai vaikka ilmaisen toimituksen. Hakusana ehdottomasti ainakin toiseen kuvausriviin, jonka ympärille itse mainoslause keksitään.
  • Kannattaa käyttää myös selkeää toimintakehotusta eli Call-to-actionia.  Call-to-action on kehottava sana: lataa, osta, hanki, testaa, tilaa, soita, kirjaudu, tutustu lisää. Jos haluaa, niin joskus voi myös kokeilla luoda hieman painetta mainosta katsovan silmäparin taakse. Esimerkiksi tällä tavalla: tarjous voimassa vain tänään, tarjous voimassa X päivään asti, voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää jne.

Kotisivut merkittävässä roolissa hakusanamainonnan toimivuudessa

Google arvioi mainosten eri ominaisuuksia laatupisteillä. Laatupisteet ovat Googlen päätös siitä, kuinka hyvin hakusanat, mainostekstit ja otsikot, sekä kotisivujen laskeutumissivu pystyvät täyttämään haun tiedot. Korkeiden laatupisteiden etu on merkittävä. Teknisesti oikein tehdyt mainokset ovat Googlen silmissä relevantimpia ja ne nousevat hakutuloksissa korkeammalle, edullisemmilla klikkaushinnoilla.

Luotua mainoskampanjaa ei saa jättää yksin. Jo kahden tai kolmen kuukauden ajalla ilman huolta ja ylläpitoa laatupisteet voivat laskea 100 %:sta 65 %:iin.

Paras mahdollinen lopputulos saadaan, kun yrityksesi kotisivut on myös rakennettu ja optimoitu teknisesti oikein hakukoneita sekä mainontaa varten. Sama punainen lanka toimii, eli valitut hakusanat esiintyvät myös kotisivuilla riittävän monta kertaa oikeissa paikoissa.

”Teknistä etumatkaa”

– Yhden eurooppalaisen automerkin tunnuslauseita