Siinä missä helppoheikit ennen huutelivat turuilla ja toreilla ohikulkijoille, nykyään suosituin tapa, jolla yrittäjä voi kohtuullisen helposti lisätä näkyvyyttään, on sosiaalisen median käyttäminen. Lähes kaikki kuluttajat ovat somessa, joten siellä heidät kannattaa pysäyttää kuuntelemaan nykäisemällä virtuaalisesta hihasta.
Myös suurin osa Suomen yrityksistä on aktivoitunut sosiaalisessa mediassa. Vuonna 2021 kaikista yrityksistä 76 % käytti yhteisöpalveluja, ja isoimmista, yli sata henkeä työllistävistä yrityksistä peräti 96 % oli löytänyt tiensä someen. (Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2021, Tilastokeskus)
Niin kuin ihan mihin tahansa kadunkulmaan ei ole järkevää pystyttää markkinakojua, sosiaalisessa mediassakin kannattaa vähän suunnitella, millä kanavalla, miten ja keitä lähtee tavoittelemaan. Somemaailmassa toki pyörii jokapaikanhöyliä, jotka ovat aktiivisia kaikissa yhteisöpalveluissa, mutta pääsääntöisesti tietynlaiset kohderyhmät tavoitetaan tietynlaisilta kanavilta. Segmentti, joka löytyy Facebookista, ei välttämättä löydy TikTokista, ja sisältö, joka toimii Instagramissa, ei välttämättä toimi Twitterissä.
Kerromme tässä artikkelissa lyhyesti muutaman sosiaalisen median sovelluksen ominaisuuksista, jotta löytäisit helpommin sen oikean kadunkulman omalle kojullesi.
Monipuolinen ja suosittu Facebook
Vuonna 2004 perustettu Facebook keikkuu Suomessa suosituimpien yhteisöpalvelujen listan kärjessä muiden Metan sovellusten WhatsAppin ja Instagramin kanssa. Facebookissa julkaistaan tekstejä, kuvia, videoita ja stooreja, pelataan, keskustellaan, verkostoidutaan, etsitään töitä ja niiden tekijöitä, sekä nykyään myös deittaillaan. Monipuolisuutensa ansiosta täältä löytyy myös kirjava joukko erilaisia asiakassegmenttejä.
Facebookiin on kohtuullisen vaivatonta luoda yritystili ja se on toimiva alusta kustannustehokkaalle digimainonnalle. Kilpailu isolla areenalla on luonnollisesti kovaa, joten Facebookissa somemarkkinointistrategiaan ja sen kehittämiseen kannattaa todella panostaa.
Vaikka Facebook mielletäänkin useasti vanhempien somettajien temmellyskentäksi, sillä on runsaasti eri ikäisiä käyttäjiä teineistä eläkeläisiin. Ihan huuhaata vanhusten naamakirjan valloitus ei kuitenkaan ole, sillä vanhempien käyttäjien osuus on jo pidemmän aikaa ollut kasvussa. Facebookilla on esimerkiksi huomattavasti enemmän yli 45-vuotiaita käyttäjiä kuin Instagramilla.
Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2020-tutkimuksessa 58 % suomalaisista kertoi käyttäneensä Facebookia viimeisen kolmen kuukauden aikana. Facebookin käyttäjiä löytyykin kaikista ikäryhmistä, nuorimman kategorian ollessa 16–24-vuotiaat ja vanhimman 75–89-vuotiaat. Täältä voi siis tavoittaa lähes kenet tahansa.
Visuaalinen ja trendikäs Instagram
Kaikista ikäryhmistä Instagramia käyttävät eniten 16–24-vuotiaat, mutta Instassakin on mahdollista tavoittaa monipuolisesti eri ikäluokkia zetoista boomereihein ja eri kohderyhmiä e-urheilijoista pitsinnyplääjiin.
Meta-perheeseen kuuluvasta Instagramista on tullut yksi vaikuttajamedian suurimmista linnakkeista. Jos haluat hyödyntää influenssereita ja brändilähettiläitä yrityksen promoamisessa, tämä on sopiva foorumi siihen. Instagramissa brändit ja trendit ovat kova juttu, eli niitä seurataan paljon.
Instagramissa korostuu esteettisyys, käytännössä siis laadukkaat kuvat ja silmää miellyttävä sisältö toimivat. Instagram-markkinointia ja -mainontaa kannattaa siis kokeilla, kun haluaa jättää ihmisille visuaalisen muistijäljen yrityksestä.
Instagramissa kannattaa ottaa seurantaan myös muiden tilejä sekä tykätä, kommentoida ja jakaa toisten julkaisuja. Samalla omankin tilin näkyvyys luonnollisesti lisääntyy. Muista käyttää myös yritystäsi kuvaavia ja julkaisujesi aiheisiin liittyviä tunnisteita eli #hashtageja säännöllisesti.
Jos käytät sekä Facebookia että Instagramia, voit yhdistää tilit Metan työkaluilla saman yritysprofiilin alle, jolloin pystyt hallinnoimaan molempien kanavien julkaisuja ja mainoksia sekä seuraamaan somemarkkinoinnin tuloksia samasta paikasta.
Nokkela ja ajankohtainen Twitter
Jos Instagramissa tärkeimpiä ovat kuvat, niin Twitterissä pääroolia näyttelee tekstisisältö. Parasta (tai ehkä jonkun mielestä pahinta) Twitterissä on, että julkaisujen tekstimäärä on rajoitettu melko lyhyeksi. Yksi tviitti tulee saada mahtumaan 280 merkkiin. Aiemmin yksittäisen tviitin yläraja oli vielä pienempi, vain 140 merkkiä, mutta Twitter tuplasi merkkimäärän viitisen vuotta sitten käyttäjäpalautteiden perusteella.
Hyvä tviitti on lyhyt ja napakka. Jos hallitset tämän taiteenlajin, saat todennäköisesti mukavasti huomiota ja seuraajia tilillesi, kun tviittejäsi jaetaan ja niihin reagoidaan.
Yrityksille Twitter on hyvä työkalu esimerkiksi asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin vastaamiseen ja lyhyiden tiedotteiden jakamiseen. Näkyvyyttä saat myös ottamalla kantaa päivänpolttaviin asioihin, jos se vain sopii organisaatiosi tyyliin.
LinkedIn – Somemaailman pro
Bisnesmaailman Facebookiksikin kutsuttu LinkedIn on hyvä paikka verkostoitua ja kerätä liidejä. Varsinkin nuoria ammattilaisia puoleensa vetävä Linkkari onkin hyvä alusta esimerkiksi uusien osaajien rekrytointiin ja B2B-mainontaan.
LinkedInissä, jos jossain, yrityksen kannattaa korostaa oman alansa asiantuntijuutta. Hyödyllinen, informatiivinen sisältö yrityksen toimialasta, tuotteista ja palveluista toimii. Jaa linkit yritysblogiisi sekä alan ajankohtaisiin uutisiin ja tiedota oman organisaatiosi asioista.
Vaikka kyseessä on työ- eikä vapaa-aikayhteisö, Linkkarissa ei tarvitse olla tylsä, vaan persoonallinen tyyli saa näkyä myös täällä.
Muita someja vielä lyhyemmin
Youtube
Kaikkien tuntema palvelu, jossa jaetaan, katsotaan ja kommentoidaan videoita eri aiheista. Toimii yrityskäytössä esimerkiksi esittelyvideoiden ja tutorialien jakamisessa. Lisää oikein käytettynä tehokkaasti yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Erinomainen alusta digitaaliseen mainontaan.
TikTok
Kaikkien tuntema palvelu, jossa jaetaan, katsotaan ja kommentoidaan videoita eri aiheista. Toimii yrityskäytössä esimerkiksi esittelyvideoiden ja tutorialien jakamisessa. Lisää oikein käytettynä tehokkaasti yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Erinomainen alusta digitaaliseen mainontaan.
Jodel
Kaikkien tuntema palvelu, jossa jaetaan, katsotaan ja kommentoidaan videoita eri aiheista. Toimii yrityskäytössä esimerkiksi esittelyvideoiden ja tutorialien jakamisessa. Lisää oikein käytettynä tehokkaasti yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Erinomainen alusta digitaaliseen mainontaan.
Näiden lisäksi somemaailman kartalta löytyvät esimerkiksi:
Pinterest, Snapchat, Vimeo, Reddit, Flickr…
“A brand is no longer what we tell the consumer it is – it is what consumers tell each other it is.”
– Scott Cook