Kotisivut

Millainen on hyvä verkkosivusto

Kuvittele, että lähdet ruokakauppaan ostamaan maitoa.

Perillä kaupan pihassa huomaat, että kahdesta ulko-ovesta toinen on epäkunnossa, ja toiminnassa olevan oven taakse on kertynyt pitkä jono. Sisällä ei ole opasteita etkä tiedä missä maito sijaitsee, joten joudut käymään kaikki hyllyvälit läpi etsiessäsi sitä. Et löydä myymälästä henkilökuntaa, jolta kysyä apua. Käytävät ovat ahtaita ja niillä lojuu kuormalavoja.

Kyllästyt, poistut myymälästä ja jatkat kohti seuraavaa.

Love at First Site

Mitä haluat asiakkaasi kokevan, kun hän saapuu asioimaan sinun toimipaikkaasi?

Ulkokuoren täytyy olla kunnossa, jotta kävijä ensinnäkään haluaa astua sisälle. Sisäänkäynnin tulisi olla esteetön. Asiakkaalle on miellyttävää asioida siisteissä ja puhtaissa tiloissa. Hyvää ja ystävällistä palvelua tulee olla saatavilla. Asioinnin pitää olla sujuvaa ja asiakkaan saada vaivattomasti etsimänsä. Mielellään vähän enemmänkin.

Samoja asioita kannattaa pohtia myös verkkosivuilla.

Tavoite

Hyvän verkkosivuston tärkein ominaisuus on selkeä tavoite.
Tämä onkin ensimmäinen asia, jota yrityksen tulee miettiä verkkosivuja perustaessa tai vanhaa sivustoa päivittäessä.

Tavoite voi olla tuotteiden myynti, tiedottaminen, brändin voimistaminen tai jokin aivan muu.

Verkkosivuja lähdetään rakentamaan tämän tavoitteen pohjalta. Samalla mietitään, tukeeko tavoitteiden toteutumista yhteydenottolomake, blogialusta tai ehkä verkkokauppa.

Ulkokuori

Kun asiakas saapuu sivustollesi, hän haluaa olla vaikuttunut.

Ensivaikutelma tehdään sivujen visuaalisuudella ja esteettisyydellä. Asiakas saadaan viihtymään verkkosivuillasi, kun ne ovat selkeät ja persoonalliset. Toimivassa graafisessa ilmeessä fontit, värit, logot ja kuvat ovat paitsi harkittuja, myös symbioosissa keskenään.

Nopeus ja turvallisuus

Jos ruokakaupan etuovi on ruuhkautunut, asiakas ei välttämättä tule sisälle ostamaan maitoa.
Samalla tavalla sivustosi latausnopeus vaikuttaa poistumaan verkkosivuillasi. Sivuston nopeuteen taas vaikuttavat monet seikat, kuten esimerkiksi palvelin, lisäosat ja tiedostokoot.

Maitokauppias ei halua kenenkään kompastuvan käytävällä lojuviin tavaroihin, eikä kassalla asioivan asiakkaan pankkitietojen vuotavan ulkopuolisille. Samoin verkkosivustolla tärkeässä asemassa ovat sivujen turvallisuus ja suojaus.

Sisältö

Teknisesti toimivat ja visuaalisesti kauniit sivut ilman laadukasta sisältöä ovat kuin hienon supermarketin uusi maitokaappi täynnä pilaantunutta maitoa.

Huonosti toteutetulla tekstisisällöllä on helppoa pilata hienokin sivusto.
Kirjoitusvirheet, ontuva kerronta, tylsät aiheet ja huono jaottelu käännyttävät sivustolla vierailijat nopeasti ja hakukoneiden optimointipisteetkin laskevat kuin lehmän häntä.

Lataa siis maitokaappi täyteen raikasta maitoa, lisää valikoimaan vaihtelun vuoksi välillä piimää ja kaakaota, ja kerro asiakkaille mielenkiintoisia tarinoita tuotteiden alkuperästä.

Toimintakehotuksella saat aktivoitua asiakkaita ja kerättyä arvokasta dataa siitä, ketkä sivuillasi käyvät. Toimintakehotus voi olla esimerkiksi kutsu tilata uutiskirje, rekisteröityä tai verkkokaupassa ostaa tuote tai palvelu.

Asiakaspalvelu

Kaikkien edellä mainittujen ominaisuuksien toteutuminen on itsessään hyvää asiakaspalvelua. Hyviltä verkkosivuilta asiakas löytää etsimänsä vaivattomasti, saa tietoa, kokee jotain visuaalisesti kaunista ja yllättyy iloisesti mielenkiintoisista sisällöistä.

Kaipaako maitokaappisi tuoretta täytettä, ulko-ovi korjaajaa tai käytävä kiillotusta? Vai lähdetäänkö maitokauppaa vasta rakentamaan?

Luomme uudet verkkosivut yrityksen tavoite edellä tai jalostamme vanhoista sivuistasi paremmat.

Soita, jätä tarjouspyyntö tai tule käymään. Lupaamme tarjota kahvit tuoreella maidolla.

I don’t believe that you have to be a cow to know what milk is

– Ann Landers