Graafinen suunnittelu ja sisällöntuotanto

Kuinka graafinen suunnittelu pelastaa maailman… Tai ainakin verkkosivut

Tässä blogissa jatkamme matkaamme verkkosivustojen maailmassa, keskittyen tällä kertaa graafiseen suunnitteluun. Aiemmissa blogiteksteissä käsittelimme web-suunnittelun ja sisällöntuotannon vaikutuksia asiakaskokemukseen verkkosivustovierailun aikana. Nyt sukellamme syvemmälle visuaaliseen maailmaan, sillä graafinen suunnittelu on keskeinen tekijä verkkosivujen houkuttelevuuden kannalta.

Graafisella suunnittelulla ei kehitetä vain sivustojen ulkonäköä, vaan se on myös tapa viestiä ja luoda brändiä. Hyvin toteutettuna graafinen suunnittelu ja sisältö täydentävät toisiaan luoden yhtenäisen ja vaikuttavan verkkosivustokokemuksen.

Responsiivinen suunnittelu elinehtona

Hyvin suunniteltu visuaalinen ilme ja käyttäjäystävällinen asettelu saavat kävijät viihtymään ja viettämään aikaa sivustolla, kun taas heikosti suunniteltu ulkoasu voi aiheuttaa sen, että kävijä lähtee kuin hauki rannasta. Ihmiset käyttävät verkkosivuja eri laitteilla, enenevissä määrin älypuhelimella. Responsiivisen suunnittelun avulla varmistetaan sivuston saumaton käyttökokemus kävijän laitteesta riippumatta. Tällöin verkkosivu mukautuu automaattisesti käytetyn laitteen näyttöön ja resoluutioon. Olipa kyseessä sitten 38”-tietokoneen näyttö tai pieni älypuhelimen ruutu.

Silmänruokaa ja suorituskykyä

Graafinen suunnittelu on verkkosivustojen käyttökokemuksen perustekijä. Visuaalinen ulkoasu antaa ensivaikutelman brändistä ja sivuston luotettavuudesta. Se ei ole pelkästään silmäkarkkia, vaan sillä on suuri vaikutus siihen, miten käyttäjät kokevat sivuston toimivuuden ja vuorovaikuttavat sen kanssa. Graafinen suunnittelu antaa sivustolle houkuttelevan ja ammattimaisen ilmeen. Hyvin suunniteltu grafiikka ja kuvat voivat välittää brändin viestin ja arvot tehokkaasti. Graafisen suunnittelun avulla voidaan myös tukea käytettävyyttä. Selkeä navigointi, havainnolliset painikkeet ja helppolukuinen teksti ovat tekijöitä, jotka luovat sivustosta käyttäjäystävällisen. Graafiset elementit voivat ohjata käyttäjiä oikeaan suuntaan ja auttaa heitä löytämään tarvitsemansa tiedot nopeasti ja vaivattomasti.

Graafisen suunnittelun trendit

Kuten kaikilla elämän ja olemisen osa-alueilla, myös graafisessa suunnittelussa esiintyy helposti havaittavissa olevia trendejä. Esimerkiksi Pantonen julkistama vuoden väri näkyy vahvasti aina tulevan vuoden väripaleteissa. 2023 väri Viva Magenta onkin kuluvan vuoden aikana valloittanut niin catwalkit kuin verkkosivut. Trendeille on ominaista, että niiden suosio voi vaihdella vuosien ja vuosikymmenten kuluessa, ja ne voivat olla joko lyhytkestoisia tai jatkua jopa vuosien ajan.

Muutamia graafisen suunnittelun trendipoimintoja, joita hyödyntää verkkosivujen kehittämisessä.

Luonto lumoaa

Luonnolliset värit, vihreät sävyt ja luontoelementit ovat kuumaa kamaa. Kun elämme asfalttiviidakossa ja vietämme suuren osan ajasta ruudun ääressä, luonto tarjoaa kaivattua vastapainoa. Luontoteemalla voi luoda rauhoittavaa ja raikasta tunnelmaa ja korostaa ympäristöystävällisiä arvojaan. Osoittamalla sitoutumistaan ympäristövastuulliseen toimintaan voi houkutella tietoisia kuluttajia, jotka arvostavat kestävää ja ekologista lähestymistapaa.

Innostavaa infografiikkaa

Tieto on valtaa, mutta se voi olla myös tylsää. Ratkaisu? Infografiikka! Visualisoimalla voit välittää monimutkaiset tiedot niin houkuttelevalla tavalla, etteivät kävijät edes huomaa, että heille juuri opetettiin jotain.

Typografian taikaa

Typografia tarjoaa tavan muuttaa tavallinen teksti visuaalisesti lumoavaksi. Moderniin ilmeeseen ei ole parempaa tietä kuin rohkeat ja persoonalliset typografiset valinnat, esim 3D. Hyvä typografia on tärkeää tekstin selkeyden ja vaikuttavuuden kannalta, ja se voi vaikuttaa merkittävästi siihen, miten viesti välittyy lukijalle. Ole siis peloton ja anna luovuuden kukkia.

Minimalismi maestrona

Vähemmän on enemmän. Ainakin kun kyseessä on graafinen suunnittelu. Poista kaikki turha ja jätä jäljelle vain välttämätön. Olennaista, kuten logoa ja tärkeää sisältöä, kannattaa korostaa niin, ettei se muuttuu tylsäksi tai liian yksinkertaiseksi. Puhdaslinjaisenkaan ei tarvitse olla tylsää.

Väripaletin voima

Valitse värisi tarkkaan, mutta älä valitse liikaa. Rajallinen brändiväripaletti tekee sivustostasi tyylikkään ja yhtenäisen. Vältä tekemästä sivustostasi tilkkutäkkiä. Ei paineita!

Dramaattinen dark mode

Dark mode on täällä jäädäkseen, mutta mikä se on? Dark mode on se hetki, kun laitat aurinkolasit päähäsi auringon häikäistessä: käyttöliittymätila, joka tarjoaa tummemman taustavärin ja vaaleammat elementit, vähentäen silmien rasitusta. Tumman tilan huomioiminen verkkosivujen graafisessa suunnittelussa edellyttää mm. kontrastin optimointia, harkittua väripalettia sekä kuvien ja grafiikoiden valotuksen tarkistamista. Tämä mahdollistaa miellyttävän ja toimivan käyttökokemuksen eri ympäristöissä.

Leikkisää luovuutta

We’re all mad here. Jos et ole vielä sekaisin, olet jäljessä! Graafisen suunnittelun trendinä korostuu leikkimielisyys ja rohkeus – selkeyttä ja punaista lankaa unohtamatta. Kokeile uutta ja hulluttele, mutta älä unohda perusasioita, kuten että kävijät haluavat löytää etsimänsä ilman salapoliisityötä.

Älä jämähdä vanhaan, vaan anna sivustollesi rohkeasti annos tuoretta ilmettä. Trendien maailmassa tulee kuitenkin muistaa, että se mikä on yhtenä päivänä ’in’, on toisena ’out’ – loppupeleissä tärkeintä on vain, että näytät hyvältä! Löydä oma tyylisi ja kehitä siitä vahva perusta brändillesi. Uniikin brändi-ilmeen avulla erotut massasta.

Trendit tulevat ja menevät. Jos kaipaat apua oman graafisen tyylisi löytämiseen, ota yhteyttä meihin, niin visualisoidaan ja tuodaan villitkin ideat eloon yhdessä.

“Design is thinking made visual.”

– Saul Bass