Olemme jo pidemmän aikaa huomanneet, että jotkut kilpailijamme käyttävät nimeämme omassa Googlen hakusanamainonnassaan. Emme tietenkään ole ainoita. Mitään uutta kilpailijan nimellä tai brändillä ratsastamisessa ei sinällään ole. Kyseessä ei ole vakava tuoteväärennös, eikä loukkaava tai sopimaton sisältö. Kyseessä on sinänsä ihan ymmärrettävä tapa saada itseään esille mahdollisimman vähällä työmäärällä.
Todennäköinen syy miksi näin tapahtuu on seuraava.
Kun mahdollinen asiakas hakee tietoa yrityksestä sen nimellä, aletaan olla jo lähellä ostopäätöksen tekemistä. Ainakin tarjouksen pyytäminen on lähellä. Kohderyhmä on siis oikea. Yksi ongelma näihin hakuihin kuitenkin liittyy.
Kilpaileva brändimainonta sotii voimakkaasti Google-hakujen relevanttiusperiaatetta vastaan ja tällaisia mainoksia klikataan yleensä melko heikolla prosentilla. Tästä syystä kyseinen tapa mainostaa ei ole kovin kannattavaa. Monella alalla tarjouspyyntöjä lähetetään usealle toimijalle ja asiakkuuden saa luonnollisesti tarjouskierroksen voittaja. Vähintään on oltava varma, että pystyy tekemään paremman tarjouksen kaikilla laadun mittareilla.
Mikäli olet itse yrittäjänä tai yrityksen markkinoinnista vastaavana huomannut, että yrityksesi nimellä tulee kilpailijoiden mainoksia, ajattele kuten me:
Teemme työmme niin laadukkaasti, että kilpailijammekin haluavat mainostaa nimellämme.
Pitkällä tähtäimellä liiallinen sivuille katselu aiheuttaa vain niskakipuja.
Tässä paras mahdollinen vinkki markkinointipartnerin valintaan:
Ensimmäiseksi ota yhteys haluamaasi yritykseen ja pyydä kertomaan heidän omasta asiakashankinnastaan. Varsinkin digimarkkinoinnin alalla tämä kysymys kertoo kaiken olennaisen.
Loppuun lainaus Scarface-elokuvan lausahduksesta:
”Hey, Tony. Remember when I told you when you first started working for me, the guys that last in this business, are the guys who fly straight.”