Mainonta ja markkinointi

Mitä on digitaalinen markkinointi

Missä olit maanantaina 4. lokakuuta 2021, kun Facebook kaatui?

Tästä digitaalisen maailman mustasta päivästä uutisoitiin ja keskusteltiin laajasti. Heräsi kysymyksiä, käytiinkö lähellä tilannetta, jossa joutuisimme turvautumaan tekstiviestiin, puheluun tai pahimmillaan jopa kynään ja paperiin. Mutta selvisimme ja saimme lopulta somemme takaisin. Huh.

Tämä on hyvä esimerkki nykypäivän toimintaympäristöstä. Viestimme digitaalisesti ja älylaitteet kuuluvat perusvarustukseen, joita ilman ei lähdetä kotoa.

Siksi onkin luonnollista, että myös markkinointi on digitalisoitunut.

Tavoite

Hyvän verkkosivuston tärkein ominaisuus on selkeä tavoite.
Tämä onkin ensimmäinen asia, jota yrityksen tulee miettiä verkkosivuja perustaessa tai vanhaa sivustoa päivittäessä.

Tavoite voi olla tuotteiden myynti, tiedottaminen, brändin voimistaminen tai jokin aivan muu.

Verkkosivuja lähdetään rakentamaan tämän tavoitteen pohjalta. Samalla mietitään, tukeeko tavoitteiden toteutumista yhteydenottolomake, blogialusta tai ehkä verkkokauppa.

Missä digitaalista markkinointia voi tehdä?

Digitaalista markkinointia voidaan toteuttaa oikeastaan millä tahansa digitaalisella alustalla. Esimerkiksi sosiaaliset mediat, sähköposti, verkkosivut, hakukoneet, sovellukset, pelit, ja jopa ne perinteiset SMS-viestit, ovat digitaaliseen markkinointiin käytettäviä kanavia.

Edellä mainitut kategoriat kätkevät sisälleen useita eri haaroja, joiden kautta digitaalinen markkinointi voidaan saada virtaamaan.

Miten digitaalista markkinointia voi tehdä

Mahdollisuuksia ja tapoja on loputtomasti. Siksi kannattaa aloittaa miettimällä:

  • Kuka on asiakkaamme ja mistä tavoitamme hänet?
  • Mikä on budjettimme?
  • Millaiset resurssit meillä on? Teemmekö itse vai tarvitsemmeko apua?

Kolme esimerkkiä

Iso G

Google on digitaalisen markkinoinnin kanavista suurin ja suosituin. Mikä onkin loogista. Iso osa verkkosivuista löydetään ensimmäisen kerran Googlesta. Todennäköisesti suurin osa tämän blogin lukijoistakin on päätynyt sivulle hakukoneesta alkanutta polkua pitkin.

Google-markkinointiin on sekä maksullisia että ilmaisia tapoja, ja parhaimmillaan hakukonemarkkinointi koostetaan useasta eri osa-alueesta.

Hakukonemarkkinointia voi tehdä ilman pelkoa siitä, että budjetti huomaamatta ylittyisi, ja analytiikan avulla tavoitteiden toteutumista pystytään seuraamaan.

Ei siis hullumpi, joskin myös aika kilpailtu ja monitahoinen markkinapaikka. Onneksi hakukonemarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen voi ulkoistaa ammattilaisille.

Sähköposti

Sähköpostimarkkinointia voi tehdä esimerkiksi lähettämällä uutiskirjeitä rekisteröityneille asiakkaille, jotka ovat antaneet yritykselle luvan sähköiseen markkinointiin. Kohderyhmää, sisältöä ja aikataulua kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan. Jos lähetät joka toinen päivä viestin, jossa lukee caps lockein kirjoitettuna HYVÄ TARJOUS, vastaanottaja ei todennäköisesti enää avaa viestejä, saattaapa jopa suuttua ja lakata käyttämästä yrityksesi palveluja.

Hyvin toteutettuna sähköpostimarkkinointi on kuitenkin hyvä tapa pitää asiakkaiden mielenkiintoa yllä ja informoida heitä ajankohtaisista asioista.

Some

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Jodel, SnapChat, Pinterest… Sosiaalisten medioiden kavalkadi kasvaa jatkuvasti. Somemaailma on muita markkinointikanavia interaktiivisempi ja monesti somekanavissa toimiikin osallistava markkinointityyli.

Ennen kuin säntäät kaikille kanaville, kannattaa miettiä mitä someja mahdolliset asiakkaasi käyttävät ja keskittää markkinointi niihin. Jos käytät someprofiileissa jaetun sisällön lisäksi maksettua mainontaa, kannattaa myös mainosten kohdennus suunnitella ja toteuttaa kohderyhmän mukaan.

Somessa voi jakaa vaikkapa kuvia, videoita, tuotetietoja, referenssejä, tuotearvosteluja ja linkkejä. Yritykset tavoittavat nykyään suuria yleisöjä myös vaikuttajamarkkinoinnin kautta.

On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että

  • eri kanavissa on erilaisia sääntöjä julkaisuihin liittyen. Muista tutustua sääntöihin huolellisesti ja pelata niiden mukaan.
  • sisältösi saattaa vilahtaa kohderyhmän silmien ohi puolessa sekunnissa. Julkaise erottuvaa, skrollaussormet pysäyttävää sisältöä.
  • interaktiivisuus kuuluu someen. Asiakkaat odottavat vastauksia esittämiinsä kysymyksiin.
  • sana on vapaa. Älä siis provosoidu, mikäli kaikki kommentit eivät miellytä.
  • kannattaa olla aktiivinen, mutta ei spämmätä jatkuvasti.

Yhteenveto

Digitaalinen markkinointi tarkoittaa kaikkea markkinointiviestintää, mainontaa ja muita myynnin edistämistoimia, jotka tehdään digitaalisilla alustoilla.

Markkinointi on muun viestinnän mukana siirtynyt lähes kokonaan digitaaliseen maailmaan, joten digimarkkinointi on paras tapa tavoittaa asiakkaat.

Digimarkkinoinnin avulla tavoitat kohderyhmäsi, ja saat myös arvokasta dataa siitä, keitä asiakkaasi ovat.

Digitaalisessa markkinoinnissa tavoitteiden toteutumista voidaan seurata koko ajan ja strategiaa jatkojalostaa tulosten mukaan.

Mahdollisuudet ovat valtavat. Tähän blogiin saatiin mahtumaan vain muutama esimerkki ja nekin pähkinänkuoressa, koska muuten blogista olisi tullut kirja. Ja se olisi julkaistu tietysti myös äänikirjana, digitaalisessa muodossa.

Sukella digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Jos kaipailet apua virtauksissa luovimiseen, meiltä löytyy apuja siihen. Teemme yrityksellesi verkkosivut, hakukonemarkkinoinnin, uutiskirjeet, blogit tai somemainokset. Jos et vielä tiedä mikä digitaalisen markkinoinnin strategiasi voisi olla, mietitään yhdessä.

Just keep swimming

– Finding Nemo (2003)