Mainonta ja markkinointi

Miten valita se oikea markkinointikumppani?

One size doesn’t fit all.

Mainostoimisto terminä ja yrityksen markkinointi ovat aiheita, joista varmasti jokaisella on mielipide. Niin meilläkin. Mennään kiertelyjen ja kaartelujen sijaan suoraan asiaan.

Aloitetaan rohkealla mielipiteellä: ensimmäisenä ei välttämättä kannata miettiä kustannusta. Se selviää kyllä tarjousehdotuksessa. Sisäänheittohinnoilla tai pakettiratkaisuilla toimivalta tekijältä saat todennäköisesti bulkkitavaraa valmiiksi pureskeltuna jonkun toisen puolesta. Ensimmäisenä kannattaa miettiä, mitä yrityksesi oikeasti tarvitsee. Tarpeeseen räätälöity toteutus tuottaa kyllä enemmän kuin omansa takaisin. Hintaan vaikuttaa luonnollisesti siihen käytetty työaika suunnitteluineen. Mittaa kahdesti ja leikkaa kerran toimii aina parhaiten, eli one size doesn’t fit all. Nykyaikaiset työtavat ja työkalut nopeuttavat asioita ja vähentävät kustannuksia.

Tarkkana tekopirteyden ja lupausten kanssa

Usko jokaisen koulutetun myyjän mahtavia superlatiiveja, ja tee päätös heti puhelimessa täysin tuntemattoman soittajan ja yrityksen kanssa. Ei tietenkään. Ensimmäiseksi ota yhteys haluamaasi yritykseen ja pyydä kertomaan heidän omasta asiakashankinnastaan. Varsinkin digimarkkinoinnin alalla vastaus tähän kertoo kaiken olennaisen.

Jos palveluntarjoaja lupaa huipputuloksia 110% varmuudella, on kyseessä tilastollinen mahdottomuus.

Aggressiivinen ja tyrkyttävä tapa tarjota kertoo liiallisesta myyntihalusta. Tällaisessa tapauksessa yritys tai yrityksen edustaja haluaa vain kaupan ja myyntiprovisiot tililleen mahdollisimman nopeasti, päästäkseen seuraavaan rahastettavaan kiinni.

Varsinkin mainonnassa, mieti ehdotetun sopimusmallin ja -keston joustavuutta. Ei välttämättä kannata hyväksyä ensimmäistä mainoskampanjasopimusta heti vuoden tai edes puolen vuoden mittaiseksi. Sinulla on oltava myös päätösvalta mainosbudjettien muuttamiseen halutessasi.

Niin helppoa ja yksinkertaista kuin mahdollista

Toimiva markkinointi on monitahoista ja vaatii kokemuksen sekä asiantuntijuuden lisäksi yleensä enemmän kuin yhden tai kahden idearikkaan pääkopan. Jokaisella toimialalla on ammattilaisensa. Harvalla toimialalla kehitytään asiantuntijaksi muutamassa kuukaudessa. Käytä markkinoinnin kokeneita ammattilaisia hyväksi.

Mikäli omasta yrityksestäsi löytyy osaamista markkinointiin, kannattaa tietysti käyttää talon sisäistä osaamista mahdollisimman paljon hyödyksi. Sinulla tai yrityksesi henkilökunnalla on paras käsitys tyytyväisistä asiakkaista ja miten heidät on asiakkaiksi saatu. Hyväksi havaittua periaatetta kannattaa monistaa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että ajatus voi pidemmällä aikavälillä oman porukan kanssa urautua. Siksi ulkopuolisten ammattilaisten käyttö tuo uutta buustia tekemiseen. Tulos- ja ratkaisukeskeisellä markkinointikumppanilla on kykyä ja rohkeutta myös kohteliaasti haastaa mahdollisesti vallitsevia mielipiteitä, kunhan haastaminen perustuu oikeasti tietoon ja kokemukseen. Ymmärrys ja taito muuttaa monimutkaisetkin teoriat ytimekkääksi hyödyksi, tekee halutusta viestistä helposti lähestyttävän kaikille vastaanottajille.

On tapauksia, joissa jo lyhyellä sparrauksella on oivallettu jotain uutta tai muistettu vanhaa, mikä oivaltamisen tai muistamisen jälkeen tuntuu itsestään selvältä.

Yrityksen markkinoinnin eri osa-alueita voidaan toteuttaa samanaikaisesti joko yhden digi- tai mainostoimiston katon alta, tai miksei useammassakin toimistossa, kunhan paketti pysyy kasassa. Yhteistyön on oltava sujuvaa myös rajojen ylitse. Monipuolisella markkinointikumppanilla on myös verkostot oman erikoisosaamisen ulkopuolelle, esimerkiksi painotaloihin ja TV-tuotantoyhtiöihin.

Alla olennaisia kysymyksiä markkinointikumppanin valintaan.

  • Ymmärtääkö kumppani yrityksesi liiketoimintaa?
  • Ymmärtääkö kumppani yrityksesi asiakkaita?
  • Haluatko työskennellä näiden ihmisten kanssa? Onko kommunikointi vaivatonta?
  • Ovatko ajatuksenne markkinoinnista ja mainonnasta saman suuntaiset?
  • Kuunteleeko kumppani oikeasti sinua? Haluaako se oikeasti ratkaista ongelmasi vai oletko pelkkä asiakasnumero satojen tai jopa tuhansien asiakkaiden joukossa?
  • Tuleeko kumppanilta uusia hyviä ideoita markkinointiisi?
  • Onko kumppanisi kiinnostunut sinusta tai yrityksestäsi muulloinkin, kuin sopimuksen uusimisen hetkellä?

Perusasioita toimivaan yhteistyökumppanuuteen.

  • Näinä aikoina tekoälyn, automaation ja erityisesti datan hyödyntäminen on erinomaista, mutta henkilökohtaista palvelua ei korvaa mikään.
  • Realistiset tavoitteet.
  • Selkeä ja suora kommunikaatio kaikessa.
  • Toimenpiteiden marssijärjestys.
  • Aikataulujen pitäminen.
  • Toimivien mainos- ja viestintäkanavien valinta.
  • Palautteen kysyminen ja sen pohjalta kehittyminen.
  • Haluat varmasti toimia kumppanin kanssa, joka kokee yhteydenottamisen sinuun aina etuoikeudeksi, eikä aina uuden mahdollisen kaupan saamiseksi.

Lopuksi: pyydä aina tarjous ja tee päätökset itse, omalla ajallasi. Vain sinä tiedät milloin ja millaista apua tarvitset.

”To give real service you must add something which cannot be bought or measured with money, and that is sincerity and integrity”

– Douglas Adams