Hakukoneoptimointi ja käytettävyys

Kotisivujen liikennevirta laulaen tulee, mutta viheltäen menee?

Tuu tuu tupakkarulla, mistäs tiesit tänne tulla?

Tulin pitkin turuntietä, hämäläisten härkätietä, karjalaisen karjatietä.

Mistäs tunsit meidän portin?

Näin teidän uuden portin: haka alla, pyörä päällä, karhun talja portin päällä.

Onnellinen ja iloinen loru sekä loppu tuossa. Löytävätkö asiakkaasi kaipaamansa tiedon kotisivuiltasi yhtä helposti?

Kotisivujen käyttäjät kärkeen

Oletetaan, että verkkosivujasi on teknisesti hakukoneoptimoitu sisältäpäin ja halutun profiilin kävijöitä ohjautuu sivuillesi tasaiseen tahtiin riittävästi. Sormia ja peukaloita liikkuu ja näppäilee siis riittävästi sivustolle, mutta asiakkaiden yhteydenottoja saisi tulla enemmän.

Analytiikkaa tutkimalla selviää, että kävijät eivät juurikaan ohjaudu muille alasivuillesi kohti yhteydenoton vaihtoehtoja. Sivuston selaaminen ja sisältöön tutustuminen keskeytetään ja poistutaan muualle. Sormen ei tarvitse mennä suuhun tässä kohtaa, vaan sivustollesi kannattaa toteuttaa tutkimus sekä analyysi sen käytettävyydestä.

Käytettävyystutkimuksella, jonka voi myös rinnastaa konversio-optimointiin, tarkoitamme sivuston päivittämistä tavalla, jolla kävijä ohjataan tietoisesti haluamaasi paikkaan, joka voi olla esimerkiksi uuden blogiartikkelin lukeminen, yhteydenottolomake tai tuotteen ostaminen. Tarkoitus on siis luoda ohjattu putki, jossa kävijä ohjataan alasivulle, joka on selailun tavoiteltu päätepiste.

Sisällön sijoittelut

Content is king. Kokonaisvaltaisesti. Tekninen optimointi on tärkeää, mutta pointtina on nyt keskittyä pääsääntöisesti sivustovierailijan käyttäytymiseen.

  • Tarkista sivuston rakenne, piirrä se vaikka paperille helpommin hahmotettavaksi.
  • Kokonaisuuden, pyramidin, olisi hyvä olla sopusuhtainen. Jos jonkin pääkategorian alla on huomattavasti enemmän alasivuja kuin muiden, niin mieti, miten sivuston rakennetta voisi jaotella paremmin.
  • Tarkista web-analytiikan avulla mille sivuille vierailijat usein menevät ja varmista, että kyseiset sivut ovat helposti löydettävissä jo etusivulta.

Laadukkaan, ymmärrettävän, kiinnostavan ja hakukoneisiin hyvin tarttuvan sisällön kirjoittaminen voi olla haastava asia verkkosivutuotannossa. Jos et tiedä miten kirjoittaisi, niin hyödynnä ammattilaista.

Tekstin tulisi mielellään olla kiinnostavaa, asiantuntevaa, rehellistä, sujuvaa, helposti luettavaa eli silmäiltävää, kieliasultaan virheetöntä ja siitä pitäisi pyrkiä karsimaan perinteisen markkinoinnin superlatiivit pois. Viimeinen on ehkä makukysymys, mutta jos väittää olevansa ehdottomasti paras, niin se täytyy pystyä perustelemaan lyhyen hissimatkan aikana kenelle tahansa todisteiden kanssa.

Ei siis mikään ihan helppo homma, mutta täysin tehtävissä.

Käytettävyystutkimuksen periaate

Missä on peukalo, missä on peukalo? Täällähän minä, täällähän minä.

Mitä sulle kuuluu? Kiitos oikein hyvää. Juostaan pois, juostaan pois.

Missä on etusormi, missä on etusormi? Täällähän minä, täällähän minä.

Mitä sulle kuuluu? Kiitos oikein hyvää. Juostaan pois, juostaan pois.

Eipäs juostakaan pois, vaan selvitetään sekä analysoidaan miten sivustoa voi kehittää kaikkein tärkeimpien henkilöiden, eli käyttäjien puolesta.

Heatmaps

Lämpökartat näyttävät mitä elementtejä käyttäjät klikkaavat ja kuinka pitkälle he keskimäärin jaksavat skrollata sivustollasi. Heatmapin avulla voit selvittää luuleeko kävijä ei-klikattavia elementtejä linkeiksi, tai klikkaako kukaan tärkeintä CTA-painikettasi. Lämpökartat näyttävät mitä elementtejä käyttäjät klikkaavat, miten he sivuilla liikkuvat ja kuinka pitkälle he keskimäärin sivuilla etenevät. Melko usein olennaiset alasivut ovatkin niin pitkiä, että harva skrollaa alas asti, missä saattaa olla tärkeä tieto tai toiminto.

Recordings

Recordings, eli tallenteet, ovat videoklippejä kävijöittesi hiirenliikkeistä. Näet suoraan mitä he tekevät sivustolla eli klikkaukset, hiiren osoittimen liikkumisen, pysähdykset ja niin edelleen. Nauhoitusten avulla tiedät mitkä kohdat sivustollasi estävät kävijöitä tekemästä sitä, minkä takia he tulivat sivustolle. Esimerkiksi mitkä lomakkeen kohdat tuottavat eniten ongelmia tai miettimistä.

Nämä ovat hedelmällisiä tietoja, joiden avulla pääsee tutkimaan ja jäljittämään kävijöiden liikkeitä. Tieto auttaa ratkaisemaan ja havainnollistamaan verkkosivujen mahdollisia käytettävyysongelmia, jotka voivat vaikuttaa merkittävästikin konversioasteisiin.

Miten ja missä päin sivustoa asiakkaasi liikkuvat?

  • Saatko tietoa esimerkiksi siitä, huomaavatko käyttäjät linkkejä ja painikkeita tai lukevatko he koko sivun loppuun asti?
  • Olettavatko kävijät saavansa jostain elementistä klikattua enemmän tietoa, mutta kyseessä on vain yhden lauseen palvelukuvaus?
  • Onko jokin alasivu liian pitkä, eli vierailijat eivät skrollaa sivua alas asti? Tällöin olennaista tietoa voi jäädä näkemättä.
  • Onko sivustolla jokin kohta, mistä ei jatketa halutulla tavalla eteenpäin?
  • Ovatko kaikista klikatuimmat tai katsotuimmat elementit sivustolla riittävän helposti löydettävissä?
  • Jumittaako lomakkeiden täyttö?
  • Mikäli haluat optimoida sivustosi sekä hakukoneille että asiakkaille, ota yhteyttä. Älä päästä asiakasta karkuun ilman toivottua tapahtumaa.

“Wake me up before you go-go
Don’t leave me hanging on like a yo-yo”

– Wham